Akademia Liderów Integracji Cyfrowej i Edukacji – ALICE
Fundacja Aktywizacja oraz
Akademia Liderów Integracji Cyfrowej i Edukacji ma na celu dostarczenie praktycznej wiedzy i użytecznych narzędzi 60 animatorom lokalnym, zajmującym się na co dzień działaniami edukacyjnymi wspierającymi rozwój kompetencji cyfrowych Polaków. Nowatorska idea Akademii nie tylko stwarza uczestnikom okazję do zdobycia czy doskonalenia umiejętności, ale również pozwoli wypracować zindywidualizowane rozwiązania, gotowe do zastosowania w ich środowisku. Program Akademii ALICE obejmuje trzy kluczowe obszary: kompetencje liderskie, Zajęcia będą realizowane podczas czterech zjazdów, odbywających się w terminach: Oferujemy zwrot kosztów dojazdu, zakwaterowanie i wyżywienie. Uczestnicy, we współpracy z trenerami, przygotują prace zaliczeniowe w formie Planu Działań Edukacyjnych z zakresu kompetencji cyfrowych dla placówki czy instytucji, z którą są związani. Po zakończeniu cyklu treści edukacyjne będą dostępne w formie e-learningowej, wraz z dodatkowymi publikacjami. Do Akademii ALICE zapraszamy osoby zaangażowane w działania na rzecz integracji cyfrowej – zarówno pracowników i trenerów z pracowni komputerowych (PIAP-ów, Akademia Liderów Integracji Cyfrowej i Edukacji, współfinansowana przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, jest realizowana przez Fundację Aktywizacja we współpracy z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.
Akademia Liderów Integracji Cyfrowej i Edukacji – program:
[moduł podstawowy] Lider integracji cyfrowejALICE – czym jest wykluczenie cyfrowe, rola kompetencji cyfrowych w życiu codziennym Lider – trening kompetencji liderskich Partner/Trener/Mentor/Organizator – metody Jak budować kreatywne zespoły – trening kompetencji twórczych Planowanie – narzędzia analizy, analiza potrzeb edukacyjnych, definiowanie celów, planowanie zasobów, planowanie działań, finansowanie Partnerstwo – analiza interesariuszy, współpraca międzysektorowa, reprezentacja, negocjacje Działanie – koordynacja, monitoring, ewaluacja Komunikacja – promocja działań, przekaz i kanały informacyjne, zasoby, współpraca z mediami i media społecznościowe Źródła finasowania – przegląd źródeł, ze szczególnym uwzględnieniem źródeł pozagrantowych (fundraising, wolontariat pracowniczy, wolontariat, crowdfunding itd.) Bezpieczeństwo – identyfikacja zagrożeń związanych z cyfryzacją oraz zapewnienie bezpieczeństwa realizowanych działań Prezentacje dobrych praktyk (przykłady wdrażania rozwiązań omawianych podczas zajęć) Warsztaty obejmują pracę w grupach nad Planami Działań Edukacyjnych konkretnych placówek.
[specjalizacja I] Integracja cyfrowa grup wykluczonychCyfrowe Włączanie – misja i cele specjalizacji, definicja wyzwań, badania, diagnozy Włączanie osób z niepełnoprawnością – specyficzne potrzeby, bariery, możliwości, sprzęt specjalistyczny i jego obsługa, metody pracy Dostępność w sieci – Wytyczne WCAG i przykłady zastosowań Kreowanie kreatywności – jak pobudzać kreatywność w rozwoju kompetencji cyfrowych Włączanie osób 50+ – specyficzne potrzeby, bariery, przykłady Mikrospołeczność – wykorzystanie mechanizmów społecznościowych i grywalizacji w rozwoju podstawowych kompetencji cyfrowych Współpraca – wykluczenie cyfrowe a inne wykluczenia; bieda, niskie wykształcenie, bezrobocie, niepełnoprawności itp. Lokalna współpraca jako sposób na kompleksowe rozwiazywanie złożonych problemów
[specjalizacja II] Edukacja medialna i rozwój zaawansowanych kompetencji cyfrowychKompetencje niezbędne w dzisiejszym świecie – wyniki badań i dokumenty związane z rozwojem kompetencji cyfrowych, cyfrowa edukacja formalna i nieformalna w Polsce i na świecie Nowe narzędzia edukacyjne i kreatywne korzystanie z informacji – sieciowe narzędzia współpracy, narzędzia publikacji i tworzenia baz wiedzy, narzędzia i sposoby prezentacji treści Programowanie – wprowadzenie do programowania na co dzień (Arduino, Scratch) Bezpieczeństwo i prawa w sieci – prawa użytkowników, ochrona wizerunku, ochrona danych, prywatność w sieci Gry w edukacji – korzystanie z gier edukacyjnych, możliwości tworzenia gier, grywalizacja w edukacji E-edukacja – budowanie kursów elektronicznych przy użyciu dostępnych, darmowych narzędzi, uzupełnianie prostych platform narzędziami zewnętrznymi, e-edukacja w stylu edupunk Przetwarzanie i tworzenie materiałów edukacyjnych – tworzenie zajęć i szkoleń z użyciem narzędzi medialnych, zespołowa praca nad projektami Nowe możliwości edukacyjne – medialaby i fablaby Otwarte zasoby edukacyjne i prawo autorskie
INFO: Katarzyna Pączek
|